sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Pikkujouluilua

Rakas ihana ystävä Iituntiltu kävi kylässä. Vaihdettiin perinteiset pikkupaketit. (Saa kuulemma avata vasta jouluna!? Oon ennenki sanonu, et jos haluaa mun avaavan sen paketin vasta jouluna, se kannattaa tuoda mulle sitten jouluna... Aaaaivan ihana kuppikakku kirja <3 Iiiiiik - ihanaa! Kiitos rakas! Eikä mulla ollu tota vielä. Siis en mä sitä avannu!!!!! Arvasin vaan mitä sielä on ;) hihihi) Tämä kahvittelu oli sovittu hyvissä ajoin etukäteen, joten ehdin suunnitalla leipomiset valmiiksi, eikä tarvinnut väsätä äkkiä jotain siitä, mitä sattuu kaapista löytymään. Vaikkakin tällä kertaa lähes tulkoon kaikkea sattui löytymään kaapista, että nämä olisi onnistunut vaikka olisi tullut yllätyksenäkin tämä kahvittelija vierailija. Mutta en sitten tiedä olisinko keksinyt näitä ruveta leipomaan, jos olisi äkkiseltään pitänyt jotain keksiä? Joka tapauksessa, koska joulu on siis tulossa, niin jotain jouluisia makuja halusin joten kaivoin esiin vanhan piimäkakku reseptini ja koska Iituntiltu jokin aika sitten pohti tuulomantortun ja mokkapalojen eroja, niin päätin tehdä muffinsseja vanhalla mokkapala ohjeellani. Alkuperäiset reseptit niin piimäkakulle kuin mokkaneliöillekkin löytyy välisivulta.

Piimäkakkukupfinssit

Piimäkakkukupfinssit
1½ dl piimää, 100 g sulatettua margariinia, 1 dl sokeria, ½ dl siirappia, 3 tl kurpitsa piirakka mausteseosta, 1 tl soodaa, 3 dl vehnäjauhoja

Sekoita taikina ainekset luettelon mukaisessa järjestyksessä... Ööö Täytyy sanoa, että näytti välissä jo vähän epäilyttävältä koko taikina, mutta kun olin saanut kaikki aineet kulhoon ja sähkövatkaimella kunnolla sekaisin, niin kyllä siitä vaan taikina tuli. :D Soodan toki voi sekoitaa jauhoihin, ennen muihin aineisiin sekoittamista. Jaa taikina muffini vuokiin (tällä kertaa testasin näitä kartonkisia Italian leivosvuokia ja muffinsseja tuli 12 kpl, eli jos käyttää isompia muffini vuokia, niin... ehkä 8?). Paista 175 asteessa noin 20 minuuttia. 

Osan piimäkakkumuffinsseista kuorrutin kermavaahdolla johon olin lisännyt vajaan ruokalusikallisen vaniljakreemijauhetta. Ja lopuksi siivilöin päälle vielä kanelia. Tuli niin nättejä että aivan kerta kaikkiaan. :)

Mokkapalamuffinssit

Mokkapalamuffinssit
2 munaa, 2½ dl sokeria, 1¼ dl maitoa, 3½ dl vehnäjauhoja, 2 tl leivinjauhetta, 2 tl vaniljasokeria, 1 rkl kaakaojauhetta, 150 g sulaa margariinia

Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi. Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää sulatettu voi, maito ja kuivat aineet muna-sokeri seokseen. Vatkaa tasaiseksi. Jaa taikina muffinivuokiin (12 keskikokoista) ja paista 175 asteessa noin 15-20 minuuttia. 

Kuorrute:
200 g tomusokeria, 4 rkl sulaa voita, 4 rkl kahvia, 1 rkl kaakaota, 2 tl vaniljasokeria

Sulata voi, sekoita joukkoon kahvi. Itse tapaan keittää tilkan vettä ja sekoitan siihen reilusti murukahvia. Lisää kaakao ja sekoita. Lisää tomusokeria vähän kerrallaan. Sekoita hyvin. Kuorruta muffinssit, vata kun ne on kunnolla jäähtyneet. 

(Hups - just huomasin, että en laittanu vaniljasokeria kuorrutukseen. No ihan hyvää oli silti!) 



Ripustin jouluvalotkin mun muffinijoulukuuseen... Eiks o hiano? :D




5 kommenttia:

  1. Niin sä vaan arvasit siitä paperin läpi, että mikä siellä paketissa on :DDD Oot toooosi hyvä arvaamaan :D Mä ajattelin olla kiltti ja odotella jouluun saakka.

    Niin ja kiitos aivan mielettömän herkullisista leipomuksista! Pikkumies kun näki mun tuliaiset, niin tohkeissaan hoki "munssi, munssi, munssi!". Siis muffinssi :D Söi yhden kokonaisen piimäkakkukupfinssin ja kommentti oli, jotta nam nam :D Ja lasten suustahan se totuus kuullaan!

    Kiitos vielä, oli tosi ihana nähdä! Ja täällä oli suht rauhallista kun kotiuduin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietinkin, et pikkuherralle mahtais maistua ja ehdin jo nähdä sen sieluni silmin naama kuorrutteessa! :D Oli ihanaa kun kävit ja saa tulla toistekki! :D

      Poista
  2. Mä otin kuvan ja laitan sen pian naamakirjaan :D Ihmeen vähän jäi ees muruja lattialle/pöydälle :) Ja tuun taatusti toistekki!

    VastaaPoista
  3. Herkullisen näköisiä muffinsseja!:) Mokkapaloja olisikin kiva vaihteeksi tehdä muffinssin muodossa.

    VastaaPoista
  4. Namskis, sulla on herkullisen mukava blogi! Kurkkaas mun blogiini, http://neitisaippuakupla.blogspot.fi/

    VastaaPoista